Lillehammer Oslo 2010

Postet av Follo Sykkelklubb (Gruppe) den 13. Jun 2010

Viktig informasjon til dere som skal kjøre Lillehammer Oslo!

I skrivende stund har 23 av våre ryttere meldt seg på til Lillehammer Oslo 2010. Med unntak av 1 vil alle bli flyttet til Follos gruppe som starter kl. 11:20.

Dette gir oss muligheten til å danne et stort felt som starter sammen.

Feltet består av ryttere både fra gruppe 1 og 2 noe som betyr at det vil være en del spredning i kapasiteten blant rytterne.

Det vil også være forskjeller i ambisjonsnivå noe som betyr at vi ikke kan tilfredsstille alles ønsker. Noen vil kjøre fort og andre vil kjøre som lag og bryr seg ikke om tiden.

Dessverre har Follo ikke tilstrekkelig mange ryttere på start til å danne 2 eller flere lag med forskjellig målsetning og opplegg.

Vi har derfor lagt opp til et kompromiss der vi så langt som mulig prøver å tilfredsstille alles ønsker.

Alle lag som skal kjøre ritt må ha en målsetning! Vårt er å forsøke å komme under 5 timer. Dette er en veldig rask tid som innebærer at vi må holde en snittfart på 36,8 km i timen i rittets 18,4 mil. Dette er en hastighet som ligger ca. 5 km i timen over vårt normale treningstempo.

Det er viktig å huske at rittet har under 1200 høydemeter og at mesteparten kommer på slutten av rittet. Til forskjell har en normal tur i vårt distrikt i snitt 100-120 meter stigning per mil.

Det er også en forutsetning at vi får fint vær ikke regn og motvind.

Jeg håper at det opplegget vi har lagt opp til kan bidra til å samle klubben om et felles mål der alle bidrar som best de kan!

Vi har lagt opp til følgende strategi:

Alle starter sammen fra Lillehammer.

Vi holder igjen i de første stigningene ut i fra start slik at alle får tid til å bli gode og varme.

Etter Brøttumsbakken setter vi opp tempo slik at vi etter hvert oppnår ønsket snittfart.

Laget deles i to der en gruppe ligger foran i rulle og trekker mens den andre danner en sekk. Deltagerne i rulla byttes systematisk ut etter hvert som de blir slitne.

Det vil sitte en lagkaptein i rulla og en i sekken til en hver tid. (Trygve & Tore)

Ryttere som ikke har kapasitet til å ligge i rulla får oppgaver som å hindre utenforstående ryttere i år komme inn i vårt felt.

Frem til Minnesund vil vi konsekvent holde tempoet nede i bakkene slik at vi får med oss så mange som overhode mulig.

Alle ryttere må ha med nok mat og drikke til å kunne kjøre helt frem til Minnesund hvor vi tar et kort stopp. Her møter vi følgebil som leverer ut nye flasker og bananer. Alle flaskene vil være fylt med en tynn Maxim blanding. Andre nødvendige æren gjøres samtidig. Det er imidlertid viktig å komme av gårde igjen veldig raskt slik at vi ikke stivner.

Etter Minnesunn vil lagkapteinene avgjøre om det vil være klokt å sende av gårde en gruppe av de sterkeste rytterne med oppgave å kjøre inn til en så god tid som mulig for klubben. Vi vil i så fall sørge for at det er en person igjen som tar ansvaret for gruppe 2.

Målet er at begge gruppene skal oppnå en så god tid som overhode mulig!

NB!

I et ritt er det ikke å forvente at alle skal klare å komme til mål samtidig. Noen vil nødvendigvis falle av under veis. Det er viktig at de da sier fra slik at kapteinen vet at det ikke har skjedd noe galt.

Det er også viktig å poengtere at vi ikke stopper for punktering uansett hvem det gjelder. Igjen er det viktig at det gis beskjed til kaptein om hva som har skjedd.

Ryttere som faller av eller punkterer må deretter komme seg til mål på egen hånd. Det vil alltid komme grupper etter som en kan henge seg på.

Følgende er viktig å huske på!

Alle må stille i lagtrøye slik at vi kan kjenne dem igjen.

De som ikke har dette må få lånt en. Både ny og gammel trøye er ok (den siste med reklame)

Dersom det regner tar en regnjakken på under trøyen slik at en holder seg tørr samtidig som en viser klubbfargene. Alternativet er gjennomsiktig regnjakke.

Alle må ha med seg 2 reserve slanger. Punkterer en for andre gang står en der mitt i skogen uten å kunne komme videre.

For øvrig vil jeg komme tilbake med noen råd og tips angående forberedelser til rittet. For eksempel hva som er lurt å spise og drikke.

NB! Transport!

Vi har så langt organisert en minibuss med henger som kan ta 16 ryttere.

I tillegg kan 3 ryttere kjøre med følgebilen.

Det vil antageligvis bli nødvendig med minst 1 bil til for at vi skal få med alle.

Av denne grunn må alle som skal være med så raskt som mulig informere undertegnede per e-post!

Tore Kirkedam


Kommentarer

Logg inn for å skrive en kommentar.