Info til Lillehammer-Oslo ryttere

Postet av Follo Sykkelklubb (Gruppe) den 20. Jun 2011

Vedlagt følger infoskriv til deltakere i lagkonkurransen i L-O til lørdag. Vi setter opp busstransport fra Ski lørdag morgen med plass til totalt 42 personer og maks 30 sykler. Se infoskriv for detaljer.

Til alle Lillehammer-Oslo syklister (Follo SK)

1) Målsettingen

Vi kjører i lagkonkurransen, og tidsmålet er ca. 4 timer og 40 minutter (snitthastighet rundt 40 km/t). Det er kanskje urealistisk å forvente at alle klarer dette. Det som forventes, er imidlertid at vi til enhver tid har 12-15 rytterne aktivt i kjedekjøring mer eller mindre hele veien. Kjeden bestemmer farten! Her må vi utnytte ressursene i laget, slik at så mange som mulig kommer raskest ned til Oslo (se kjøreregler nederst).

2) Transport/Logistikk

Det blir satt opp buss til Lillehammer lørdag morgen fra parkeringen ved Ski busstasjon/Ski storsenter for Follo SK medlemmer. Avreise kl. 06:00! Bussen har plass til maks 42 personer og 30 sykler! Det er plass til noen sykler i følgebiler også (3-4 stk.), men ryttere i lagkonkurransen har prioritet på buss/sykkelplass. Hvis noen utenom lagkonkurransen vil være med bussen er det fordel om de finner alternativ transport for sykkel selv.

NB! Oppmøte ved P-plass/busstasjon bak Ski storsenter kl. 05.30 for opplasting av sykler** Bussen kjører 06.00 sharp!

**NB! Vi anmoder imidlertid alle om å laste opp sykler fredag kveld mellom 19.30-21.00 i Kroerveien 115 (hos WEB bil). Kontakt Bjørn Erik Walle på 46800028

NB! Husk et ullpledd til sykkelen (de må stå tett)


De som ønsker busstransport bes si ifra til Tore på 93414885, eller tore@kirkedam.no. Slik at vi har en viss oversikt. Hvis noen velger å møte direkte ved start/Lillehammer er det greit, men si gjerne ifra på forhånd.

3) Underveis

Så lenge vi kjører i lagkonkurransen har vi følgebil (teknisk bil bak og lederbil foran). Det legges imidlertid opp til en kort (maks 2 min.) fysisk stopp underveis med bytte av drikkeflasker i området Minnesund. Hvis det blir varmt vil behovet for drikke være stort. Opplegget må derfor være litt fleksibelt i forhold til eksakt hvor man stopper. Ad-hoc løsninger må derfor påregnes, og styres av kapteinene, men mer enn 1 fysisk stopp er ikke aktuelt!

Opplegget i mer detalj

  1. Felles avreise i buss/biler fra Ski kl. 06:00. (P-plass ved Ski busstasjon/Ski storsenter). Vi ankommer Lillehammer drøyt 1 time før start. Lagkonkurranse puljen starter 10.24. Vi henter ut startnummer, klargjør sykler og forbereder oss til start.

  1. Forslag til hva som må/bør være med på sykkel/på trøya:


    1. 2 flasker (75 ml) med tynn sportsdrikke eller saft/vann
    2. 2-3 stk. energibarer
    3. 1 dobbel brødskive (gjerne med skivet laks, salt pølse, nugatti el.l.)
    4. NB! Ekstra slange, pumpe og dekkspak!! Selv om vi har følgebil/teknisk bil bak med reservehjul, kan det være kjekt med egen slange, pumpe og dekkspak.
  1. Bekledning. Alle kjører i Follo SK drakt! Alltid like vanskelig å velge perfekt bekledning. Helt avhengig av været, men sannsynlig påkledning fra start vil være kort bukse, kortarmet trøye med løse armer og evt. vindvest. Tynne sko overtrekk (a la tempotrekk) anbefales, samt lange ”følsomme” sommerhansker. Regnjakke skal/bør være på lomma (Litt avhengig av værmelding).

Andre saker å huske på???

Kjøreregler og teknisk underveis

Med stor variasjon i en gruppe er det alltid vanskelig å gjøre alle til lags!! Det vil også være urealistisk å tenke seg 100 % av rytterne inn til målsatt tid! Farten må derfor gjenspeile et gjennomsnitt i gruppa, og hverken tilpasses de svakeste eller de aller sterkeste!

Vi kjører med to stk. ”ROADCAPTAIN” underveis. Disse er Tore og Amund

Vi starter som en samlet gjeng, hvor 10-12 ryttere starter i en kjedeformasjon (rulle), og resten utgjør ”sekken”. Vi utnytter terrenget og farten på en økonomisk måte, slik at det går ”rolig” i bakkene og raskere på flater og nedover. I de bratteste bakkene (både opp og NED!) låses kjeden (rulla). Farten bestemmes hele tiden av kjeden, IKKE sekken! Alle som vil og kan bidra i kjeden gjør det. Vi kjører til enhver tid med en kaptein i kjeden, og den andre rett bak kjeden for å styre de som skal inn og ut. Noen kommer til etter hvert, mens andre ”hviler” seg litt i sekken. Nedenfor er listet opp noen punkter man bør forholde seg til.

  1. Prioritet 1 er sikkerhet! Velt og krasj er alltid unødvendig og skyldes nesten alltid uoppmerksomhet. Hold fokus!
  1. Prioritet 2 er sikkerhet!!
  1. Ikke ligg klin inntil hjulet på rytteren foran. Ha litt ”sikkerhetsmargin”!
  1. Hold plassen din! Ikke skli forbi rytteren foran i utforkjøringer selv om du triller litt fortere!
  1. Kjedekjøring (Rulle) er eget kapittel, dette må man bare trene på, MEN, når du ligger i kjeden MÅ du huske å si ifra til sistemann i den ”sakte” rekka i god tid, slik at man kan ”slipstreame” inn bak fartsrekka. ALLE må merke hjelmen med navn.
  1. Oppfør deg ”smooth”. Ingen brå bevegelser eller rykkete kjøring. Kjør rett og slett ”smooth”!


 
Teknisk
  1. Sørg for at sykkel er i teknisk tipp topp stand før start, d.v.s.:
    1. Rimelig nye bremseklosser!
    2. Nye dekk og slanger (som er ”innkjørt” noen mil på forhånd)
    3. Bytt evt. wire hvis man er usikker på disse
    4. Sjekk flaskeholdere, så ikke flasker ”spretter ut” i en dump og potensielt forårsaker krasj.

Spørsmål?

Teknisk/mekanisk, kontakt Trygve (97757333, eller tryroger@online.no), logistikk/transport, kontakt Tore (93414885, eller tore@kirkedam.com), opplasting av sykler fredag kveld, spørsmål om bussen, kontakt Bjørn Erik Walle (46800028)

Andre viktige punkter:

1. Det viktigste er å se bra ut.
2. Det nest viktigste er at klubben ser bra ut.
3. Uansett hvor vondt man har det er det viktig å ha et rolig og avbalansert ansiktsuttrykk.
4. Bare når de første punktene er ivaretatt er det viktig å sykle fort.
5. Trening baseres på følelse. Watt- og pulsmåler er unødvendig og vitenskapelige treningsmetoder anerkjennes ikke.
6. Sykling skal primært foregå i klubbdrakten. Når man sykler alene kan andre klær benyttes, men disse må være spektakulære og i så lyse farger som mulig.
7. Gule, rosa, prikkete, regnbuefargete, gyldne grønne og nasjonsmestertrøyer er forbeholdt de som har fortjent dem.
8. Sykkelsokker skal være hvite.
9. En hver form for mtb-utstyr er forbudt. (Gjelder spesielt skygge på hjelmen)
10. Reflekser, seteveske og skjermer skal ikke komme innen 2m fra sykkelen din.
11. Bena skal være glattbarberte hele året.
12. Campagnolo er det eneste som er bra. Produkter fra Shimano bør unngås.
13. Det er ikke under noen omstendighet lov til å kombinere klubbfargene med andre klær. En evt. regnjakke skal være gjennomsiktig.
14. Løse ermer og ben skal ikke være i andre farger enn klubbdrakten. Sort er lov
15. Det skal ikke være noe som blafrer ut fra hjelmen. Dette være seg diverse hodeplagg eller hår. (Italienske krøller i nakken er selvfølgelig tillatt)
16. Vannflasker skal matche sykkel og antrekk og skal ikke være større enn 500ml.
17. Briller skal være så store og spektakulære som mulig. (Brillene skal alltid være på utsiden av hjelmstroppen.)
18. Drakten skal alltid være nyvasket. Det er umulig å følge regel 1 i skitten drakt.
19. 80% av sykkelskoen skal være hvit. (Røde sko er ikke greit. Vi er fortsatt usikre på gule, men det går mot nei.)
20. Problemer med sko kan bøtes på med skotrekk. (Selvfølgelig ikke neopren)
21. Kaffe skal være sterk og ikke blandes med melk eller sukker. Espresso på en fortausrestaurant i klubbdrakt gir plusspoeng.
22. Solskille på armer og ben skal være enstrek.
23. Kunstig bruning er forbudt og skille skal representere timer på sykkelen.
23. Italienske sykkelprodukter er best, deretter følger franske. Produkter fra andre land frarådes.
25. Lange gullkjeder med religiøse symboler kan med fordel brukes på lange stigninger og gjerne dingle frem og tilbake i en åpen trøye.
26. Trippelkrank er strengt forbudt og kompaktkrank er ikke mye bedre. 53-39 (plusspoeng for større) og 23-11 er det som gir mest uttelling. På spesielle dager kan man benytte en 25-krans.
27. Bilister som irriterer skal møtes med obskøne håndbevegelser og sinte tilrop. Gjerne på italiensk.

Kommentarer

Logg inn for å skrive en kommentar.